Traplopen of met de lift?

Het is een erg rigoureus middel in de strijd tegen te veel lichaamsgewicht: een verbod op liften. In de Turkse provincie Edirne, vlak aan de Griekse grens, is het plan geopperd van een liftverbod. Tot aan de vierde verdieping zouden mensen de lift niet meer mogen gebruiken in publieke gebouwen.

Het is de vraag of zo’n middel echt kan werken maar toch nodigt het uit om meer na te denken over de functie van de lift en waarom mensen niet meer zo vaak traplopen. Vooral in kantoorgebouwen, denk er eens over na, want elke keer dat je de trap neemt, ben je toch extra in beweging. Het is niet veel, maar toch. Het kan bovendien voordelig zijn voor de conditie en het is ook goed voor de spieren en uw lichaam in het algemeen.

traplopen

Bij het traplopen is het belangrijk dat u dit goed doet. Je kan snel op en neer lopen, maar dat hoeft niet. Vooral als u vergeet rustig adem te halen, dan bent u zo buiten adem en voelt u zich moe. Dat is natuurlijk niet motiverend om meer met de trap te gaan. Neemt u de tijd om de trap op te lopen, en bent u zich bewust van een rustige ademhaling, dan zal het traplopen een heel stuk eenvoudiger gaan en zult u niet uitgeput boven aankomen.

Bent u slecht ter been of gewoon te zwaar dan is traplopen niet zo makkelijk. Dan kunt u uiteraard denken aan het kopen van een traplift, maar er zijn ook alternatieven om u bij het traplopen te helpen. Zo zijn er speciale steunbalken voor op de trap, of ook andere alternatieven. Denkt u hierbij aan speciale trapleuningen voor aan beide kanten van de trap. Of wat dacht u van een speciale automatische stairwalker als steun in de rug.

Traplopen en afvallen

Het is de moeite waard om trap te lopen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen die traplopen net zoveel calorieën verbranden als tijdens het fietsen bijvoorbeeld. En hierbij geldt bovendien, hoe zwaarder iemand weegt, hoe meer calorieën je verbrandt. Voor meer informatie, kijk op de links hieronder.

  • Met 30 minuten joggen en 15 min traplopen (trap óp) verbrand je hetzelfde aantal calorieën. Met traplopen verbrand je dus in kortere tijd meer calorieën dan met joggen. Lees meer cijfers & feiten.
  • ‘Neem eens wat vaker de trap’, is een veelgehoord gezondheidsadvies. Maar waarom precies is het beklimmen der treden zo goed voor lijf en leden?

Zoutarm afvallen

Op lange termijn is zout een van de grootste oorzaken van hartproblemen. Zout verhoogt de bloeddruk. In bijna alle vormen van processed food zit zout. Eigenlijk heb je helemaal niet zoveel zout nodig en om te beginnen kun je zout beter van tafel halen.

Ook is het beter om eens een tijdje zonder zout te koken. Hier raak je al snel aan gewend en dan is een patatje om de hoek opeens een zware zoutbom die je liever niet meer zo snel naar binnen werkt.

Afvallen door te eten met aandacht

Vaak als we eten staan we er niet echt bij stil. We nemen een hap en voordat we het doorhebben nemen we de volgende hap. Onbewust eten we door tot het bord leeg is. We kijken tv of praten aan tafel, maar echt aandachtig eten doen veel mensen gewoonweg niet. Dit eten zonder aandacht is een eetpatroon dat bij sommige mensen ertoe leidt dat ze aankomen.

familie-eten

Eten we daarentegen met onze aandacht erbij dan gaan we vanzelf minder eten. En minder eten is voor veel mensen genoeg om snel af te vallen. Eten met aandacht erbij – ook wel mindful eten genoemd – betekent dat je niet zomaar eet, maar dat je je aandacht houdt bij elke hap die je in je mond stopt. Je bent bewust van het kauwen en het doorslikken. Na een paar happen voel je al meteen dat je buik wat voller wordt.

Het helpt hierbij goed om lang te kauwen. Hoe meer je kauwt, hoe minder hongergevoel je zal hebben! Hoe langer je over het eten doet, des te meer ruimte er is om te luisteren naar de signalen van je lichaam. Als je je tijdens het eten met andere zaken bezig houdt, dan is het lastig om te luisteren naar wat je lichaam zegt.

Aandachtig eten is ook nog eens goed voor iets anders: je proeft veel meer wat je eet. Elke hap die je neemt laat je de smaak goed tot zijn recht komen. Sta stil bij dit proces en bedenk: wat proef ik nu? Door meer aandachtig te eten ga je al snel minder eten, want je voelt eerder wanneer je lichaam zegt: dit is genoeg!

Afvallen en stoppen met roken

Ai, die kilo’s komen snel aan! Stoppen met roken kan een van de meest moeilijke dingen in het leven zijn. En dan is het ook nog eens oppassen met de kilo’s die er zo bij kunnen komen! Het leven is niet altijd even makkelijk.

stoppen-met-rokenHet probleem is dat roken een gevoel geeft dat je niet zoveel hoeft te eten. Het stopt het hongergevoel, en dat is natuurlijk wel makkelijk. Maar als je stopt met roken komt dit gevoel dubbel zo hard aan, want je kent het niet! En dus blijf je maar eten, althans zo voelt het dus: dat je maar blijft eten. Maar goed, dit geldt niet voor iedereen. Echt niet. Het komt er maar net op aan hoe bewust je bent van wat je echt nodig hebt en hoe goed je in staat bent niet toe te geven…

Maar dat is niet het enige. Want wat blijkt? Zelfs als je niet meer gaat eten, dan is de kans groot dat je toch 1 tot 4 kilo aankomt!  Dat komt door de stofwisseling, je lichaam gaat namelijk minder energie gebruiken als je stopt met roken. En dus kom je automatisch aan . Is er dan niets dat je hiertegen kan doen?

Wat je het beste kunt doen en heel graag moet willen is het veranderen van je gehele leefstijl. Zorg voor een gezonde voeding, genoeg beweging en zorg ervoor dat je ongezonde snacks weet te vermijden (bron).

Dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat is wel waar het echt op neerkomt. Roken is niet goed voor je lichaam, (te) veel eten ook niet. Het gaat erom dat je bewust leeft. Denk je dat het niet gaat lukken om en te stoppen met roken en niet aankomen, dan kan je het beste gewoon eerst concentreren op stoppen met roken, als je je daar goed bij voelt. Zodra je na een paar maanden echt bent gestopt, dan kan je je ook gaan concentreren op je gewicht. Maar er zijn ook veel tips die je kan volgen om het stoppen met roken en afvallen makkelijker te maken.

Wandelend vergaderen

Goed, het is niet altijd even warm in Nederland maar voor je fitheid en je te helpen bij slim afvallen, werkt het wel uitstekend: wandelend vergaderen. Het is bijvoorbeeld erg makkelijk te doen als je alleen bent en via de telefoon vergaderd, maar het is ook eenvoudig te doen als je met 2 of drie personen vergadert. In plaats van op kantoor, lekker naar buiten en een ommetje maken.

vergaderenHet idee kwam tot mij terwijl ik op vakantie in Mexico in een park wandel met mijn baby op mijn buik in de draagdoek: een man in sportkleding wandelde mij voorbij al pratend via de telefoon. Vijf minuten later kwam hij mij weer voorbij, nog altijd pratend. De volgende dag rond hetzelfde tijdstip herhaalde hetzelfde tafereel zich weer. De erg fit uitziende man aan de telefoon, al wandelend door het park en vergaderend via de telefoon. En de man hield duidelijk de pas erin, want hij haalde mij herhaaldelijk in. Later kwam ik erachter dat de man dit elke dag doet.

En waarom niet? Als je toch moet vergaderen of overleg moet voeren via de telefoon, waarom zou je dit niet buiten doen? Met een hoofdtelefoon en een microfoontje kan je dit eenvoudig doen terwijl je overtallige calorieën verbrandt. Afvallen is immers niet alleen veranderen van je eetpatroon, maar ook dat  je meer gaat bewegen.

Kies een actieve baan om snel af te vallen

Het kwam onverwachts maar ik was er maar wat blij mee: een baan als postbezorger. Elke dag een paar uurtjes verplicht wandelen. Wat een heerlijke uitkomst was dat zeg! De kilo’s vlogen eraf. Na een paar maanden was ik tien kilo lichter, ik voelde me een stuk gezonder en was happy. Een actieve baan is dus een fantastische manier als je snel wilt afvallen.

snel afvallen met de postHet was in het begin best zwaar werk, ik moet wel eerlijk blijven. Ik had een dubbele wijk en ik was het echt niet gewend om elke dag zoveel te lopen. Ik kwam vaak moe thuis, vooral op de dagen dat er veel post was. Maar iedere ochtend als ik op de weegschaal stond, was ik versteld van hoeveel ik nu weer was afgevallen. Echt geen grap!

Ik sprak er eens over met een collega. We hadden het over de voordelen van post bezorgen. Hij was een forse man en zei dat hij erg dik was vroeger. Maar sinds elke jaren loopt hij de post en is hij 30 kilo kwijtgeraakt. “Het is dat ik nog vrij ongezond eet, anders was ik net zo mager als jij nu bent,” zei hij tegen mij.

Leuke actieve baan

Niks geen middeltjes gebruiken dus of naar een sportschool gaan, met een actieve baan ben je de kilo’s zo kwijt. Bovendien kost het je geen geld. Sterker nog, je verdient geld met afvallen. Het is echt een fantastische manier om snel af te vallen en ik raad het iedereen aan. Heb je de kans om van baan te switchen, kies dan voor een baan waar je actief bent en veel moet lopen of moet staan.

Tegenwoordig werk ik weer met de computer en beweeg ik weer een stuk minder. Als ik naar mijn buik kijk weet ik dat ik weer meer moet bewegen om af te vallen. Met weemoed denk ik dan ook terug aan mijn baan als postbezorger. Snel afvallen was nog nooit zo makkelijk geweest als in de periode van mijn actieve baan als postbezorger.

Afvallen? Gooi weg die stoel!

De oplossing als je gewicht wilt kwijtraken? Minder zitten! De stoel bestaat nog niet zo lang en het is pas sinds 500 jaar dat de stoel voet aan de grond kreeg in doorsnee huishoudens. Maar hoe populairder de stoel is geworden, hoe meer we zitten en hoe minder we bewegen. En daarom is de stoel ook een van de redenen waarom veel mensen zo makkelijk aankomen.

Gemiddeld besteedt de mens tegenwoordig 50 tot 70 % van de tijd zittend. Maar een van de problemen is dat we hier vaak niet eens van bewust zijn. Het is namelijk iets dat bijna net zo gewoon is als liggen terwijl je slaapt. Sommige mensen doen dan ook niets anders de hele dag dan zitten. Ze staan alleen op om even naar de keuken te gaan bijvoorbeeld.

stoel-vincent-van-goghMaar wat kan je hieraan doen? Nou dat is niet zo heel lastig. Gewoon minder zitten! Ben je veel op kantoor bijvoorbeeld? Doe dan staand je werk. Het scheelt heel veel kilo’s als je dit standaard gaat doen.  Het is wel een beetje lastig als je bureau wat laag is en jij nogal lang maar misschien dat je hier wel op wat kan vinden. Soms ben je namelijk ook bezig met bepaald werk waarbij je niet echt hoeft te zitten. Zoals vergaderen bijvoorbeeld. Of als je aan het lezen bent. Dan kan je net zo goed staan. Maar je kan er ook aan denken om een hoge bureau aan te schaffen.

Zo kende ik zelf een vrouw die een jaar lang mijn collega was die altijd staand haar werk deed. Ze was overigens wel een beetje van het sportieve type want na het werk ging ze vaak nog even een uurtje ‘spinnen’ op de hometrainer en vaak jogde ze ook in de ochtend. Toen ik het dan ook zelf ging proberen om te staan tijdens het werk, werd ik vaak snel moe. Maar ik kwam er wel achter dat als ik het vaak herhaalde dat het steeds beter ging en dat ik langer op mijn benen kon blijven staan.

Een van de manieren om dit vol te houden was om elk uur mezelf ertoe aan te zetten om vijf minuten te staan. Na een week ging ik over op tien minuten en zo kon ik na een tijdje het al veel beter volhouden. En het had ook nog eens effect! Ik voelde me fitter en de kilo’s gingen er snel vanaf. Het is dus echt een aanrader. Je bent veel actiever en je voelt je een heel stuk gezonder als je staand je werk kan doen.

standing-desk

Hallo Wereld van afvallen

Zo. Hier mijn eerste post over afvallen. Hallo wereld! Ik heb veel ervaring met afvallen en aankomen, en weer afvallen. Mijn naam is Koos en ik wil graag mijn ervaringen delen met iedereen die maar over afvallen wilt weten. Ik zal het hebben over voeding , sporten en natuurlijk over zin en onzin van allerlei middeltjes die je beloven dat je snel kan afvallen.

Snel afvallen is een thema dat heel erg leeft onder mensen. We leven in tijden van weinig beweging en door onze voeding komen we eigenlijk wel vanzelf aan. Er is haast weinig aan te doen! Dus moeten we er voor zorgen dat we meer in beweging zijn en is het dus even zo belangrijk dat we letten op wat we eten. Eigenlijk gaat het bij afvallen om gezond leven en is in veel gevallen overgewicht een teken van een ongezonde levensstijl. Helaas.

Vroeger was anders zoveel anders. Toen we nog nomadisch waren bijvoorbeeld, lange tijd geleden. Toen hadden we erg veel lichaamsbeweging, elke dag maar weer. We aten alleen dat wat we vonden of mee konden nemen op onze tochten. In die tijden waren we wel wat gewend! Maar nu is alles heel erg anders en moeten we juist erop letten dat we wel goed en gezond leven, anders komen de kilo’s er zo aan.

Dus ja, daar gaat deze website over: afvallen, aankomen en weer afvallen. Wees welkom en geniet!