Maandelijks archief: maart 2014

Afvallen door te eten met aandacht

Vaak als we eten staan we er niet echt bij stil. We nemen een hap en voordat we het doorhebben nemen we de volgende hap. Onbewust eten we door tot het bord leeg is. We kijken tv of praten aan tafel, maar echt aandachtig eten doen veel mensen gewoonweg niet. Dit eten zonder aandacht is een eetpatroon dat bij sommige mensen ertoe leidt dat ze aankomen.

familie-eten

Eten we daarentegen met onze aandacht erbij dan gaan we vanzelf minder eten. En minder eten is voor veel mensen genoeg om snel af te vallen. Eten met aandacht erbij – ook wel mindful eten genoemd – betekent dat je niet zomaar eet, maar dat je je aandacht houdt bij elke hap die je in je mond stopt. Je bent bewust van het kauwen en het doorslikken. Na een paar happen voel je al meteen dat je buik wat voller wordt.

Het helpt hierbij goed om lang te kauwen. Hoe meer je kauwt, hoe minder hongergevoel je zal hebben! Hoe langer je over het eten doet, des te meer ruimte er is om te luisteren naar de signalen van je lichaam. Als je je tijdens het eten met andere zaken bezig houdt, dan is het lastig om te luisteren naar wat je lichaam zegt.

Aandachtig eten is ook nog eens goed voor iets anders: je proeft veel meer wat je eet. Elke hap die je neemt laat je de smaak goed tot zijn recht komen. Sta stil bij dit proces en bedenk: wat proef ik nu? Door meer aandachtig te eten ga je al snel minder eten, want je voelt eerder wanneer je lichaam zegt: dit is genoeg!

Afvallen en stoppen met roken

Ai, die kilo’s komen snel aan! Stoppen met roken kan een van de meest moeilijke dingen in het leven zijn. En dan is het ook nog eens oppassen met de kilo’s die er zo bij kunnen komen! Het leven is niet altijd even makkelijk.

stoppen-met-rokenHet probleem is dat roken een gevoel geeft dat je niet zoveel hoeft te eten. Het stopt het hongergevoel, en dat is natuurlijk wel makkelijk. Maar als je stopt met roken komt dit gevoel dubbel zo hard aan, want je kent het niet! En dus blijf je maar eten, althans zo voelt het dus: dat je maar blijft eten. Maar goed, dit geldt niet voor iedereen. Echt niet. Het komt er maar net op aan hoe bewust je bent van wat je echt nodig hebt en hoe goed je in staat bent niet toe te geven…

Maar dat is niet het enige. Want wat blijkt? Zelfs als je niet meer gaat eten, dan is de kans groot dat je toch 1 tot 4 kilo aankomt!  Dat komt door de stofwisseling, je lichaam gaat namelijk minder energie gebruiken als je stopt met roken. En dus kom je automatisch aan . Is er dan niets dat je hiertegen kan doen?

Wat je het beste kunt doen en heel graag moet willen is het veranderen van je gehele leefstijl. Zorg voor een gezonde voeding, genoeg beweging en zorg ervoor dat je ongezonde snacks weet te vermijden (bron).

Dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat is wel waar het echt op neerkomt. Roken is niet goed voor je lichaam, (te) veel eten ook niet. Het gaat erom dat je bewust leeft. Denk je dat het niet gaat lukken om en te stoppen met roken en niet aankomen, dan kan je het beste gewoon eerst concentreren op stoppen met roken, als je je daar goed bij voelt. Zodra je na een paar maanden echt bent gestopt, dan kan je je ook gaan concentreren op je gewicht. Maar er zijn ook veel tips die je kan volgen om het stoppen met roken en afvallen makkelijker te maken.