Afvallen door te eten met aandacht

Vaak als we eten staan we er niet echt bij stil. We nemen een hap en voordat we het doorhebben nemen we de volgende hap. Onbewust eten we door tot het bord leeg is. We kijken tv of praten aan tafel, maar echt aandachtig eten doen veel mensen gewoonweg niet. Dit eten zonder aandacht is een eetpatroon dat bij sommige mensen ertoe leidt dat ze aankomen.

familie-eten

Eten we daarentegen met onze aandacht erbij dan gaan we vanzelf minder eten. En minder eten is voor veel mensen genoeg om snel af te vallen. Eten met aandacht erbij – ook wel mindful eten genoemd – betekent dat je niet zomaar eet, maar dat je je aandacht houdt bij elke hap die je in je mond stopt. Je bent bewust van het kauwen en het doorslikken. Na een paar happen voel je al meteen dat je buik wat voller wordt.

Het helpt hierbij goed om lang te kauwen. Hoe meer je kauwt, hoe minder hongergevoel je zal hebben! Hoe langer je over het eten doet, des te meer ruimte er is om te luisteren naar de signalen van je lichaam. Als je je tijdens het eten met andere zaken bezig houdt, dan is het lastig om te luisteren naar wat je lichaam zegt.

Aandachtig eten is ook nog eens goed voor iets anders: je proeft veel meer wat je eet. Elke hap die je neemt laat je de smaak goed tot zijn recht komen. Sta stil bij dit proces en bedenk: wat proef ik nu? Door meer aandachtig te eten ga je al snel minder eten, want je voelt eerder wanneer je lichaam zegt: dit is genoeg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *