Traplopen of met de lift?

Het is een erg rigoureus middel in de strijd tegen te veel lichaamsgewicht: een verbod op liften. In de Turkse provincie Edirne, vlak aan de Griekse grens, is het plan geopperd van een liftverbod. Tot aan de vierde verdieping zouden mensen de lift niet meer mogen gebruiken in publieke gebouwen.

Het is de vraag of zo’n middel echt kan werken maar toch nodigt het uit om meer na te denken over de functie van de lift en waarom mensen niet meer zo vaak traplopen. Vooral in kantoorgebouwen, denk er eens over na, want elke keer dat je de trap neemt, ben je toch extra in beweging. Het is niet veel, maar toch. Het kan bovendien voordelig zijn voor de conditie en het is ook goed voor de spieren en uw lichaam in het algemeen.

traplopen

Bij het traplopen is het belangrijk dat u dit goed doet. Je kan snel op en neer lopen, maar dat hoeft niet. Vooral als u vergeet rustig adem te halen, dan bent u zo buiten adem en voelt u zich moe. Dat is natuurlijk niet motiverend om meer met de trap te gaan. Neemt u de tijd om de trap op te lopen, en bent u zich bewust van een rustige ademhaling, dan zal het traplopen een heel stuk eenvoudiger gaan en zult u niet uitgeput boven aankomen.

Bent u slecht ter been of gewoon te zwaar dan is traplopen niet zo makkelijk. Dan kunt u uiteraard denken aan het kopen van een traplift, maar er zijn ook alternatieven om u bij het traplopen te helpen. Zo zijn er speciale steunbalken voor op de trap, of ook andere alternatieven. Denkt u hierbij aan speciale trapleuningen voor aan beide kanten van de trap. Of wat dacht u van een speciale automatische stairwalker als steun in de rug.

Traplopen en afvallen

Het is de moeite waard om trap te lopen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen die traplopen net zoveel calorieën verbranden als tijdens het fietsen bijvoorbeeld. En hierbij geldt bovendien, hoe zwaarder iemand weegt, hoe meer calorieën je verbrandt. Voor meer informatie, kijk op de links hieronder.

  • Met 30 minuten joggen en 15 min traplopen (trap óp) verbrand je hetzelfde aantal calorieën. Met traplopen verbrand je dus in kortere tijd meer calorieën dan met joggen. Lees meer cijfers & feiten.
  • ‘Neem eens wat vaker de trap’, is een veelgehoord gezondheidsadvies. Maar waarom precies is het beklimmen der treden zo goed voor lijf en leden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *